Pranayama & meditatie

In de yogabeoefening zijn zowel yogahoudingen van belang als ook de ademtechnieken (pranayama) en meditatie. In de reguliere yogalessen is onvoldoende tijd om alle aspecten van yoga te behandelen en dat vind ik jammer. Des te meer omdat ik zelf steeds meer de bijzondere uitwerking van deze kant van de yoga ervaar. Als je zo je dag begint voel je de hele dag het effect er van. Je voelt je energiek, ook al ben je wat vroeger je bed uitgekomen, stabiel en kalm. De oefening heeft absoluut een stress verlagende werking. Je zult je over het algemeen meer tevreden voelen, meer in het moment. Zo maar wat gunstige effecten genoemd.

In de yoga beoefenen we houdingen om het lichaam ‘stil’ te maken, het lichaam als het ware te ‘vergeten’. Helemaal vrij van spanningen. Niks wat stoort of je aandacht trekt. Zo is pranayama voor de adem. Het brengt je in direct contact met de levensenergie, die overal is. Meditatie maakt de geest stil. En zo kunnen we de diepere lagen van ons ZELF ervaren.

De yoga-anatomie kent 5 lagen van de ‘zelf’: lichaam, adem, geest, wijsheid en ziel. In de yoga ga je van de grovere lagen naar de meer subtiele lagen toe, van buiten naar binnen. Lichaam, adem en geest worden door de buitenwereld be├»nvloed. Door de yogabeoefening maak je deze lagen minder gevoelig voor de invloeden van buitenaf en kunnen wijsheid en de ziel zich uiten.

In de les zal er aandacht zijn voor de normale ademhaling, eventueel wat bewegingen (een klein aandeel), de pranayama oefeningen en meditatie.

De les is op maandagochtend van 6.30-7.30 uur. Locatie ‘Bij Agnes’ aan de Van Swietenlaan 1 in Groningen. Voor meer informatie ga naar Lesrooster.