Pranayama & meditatie

In de yogabeoefening zijn zowel yogahoudingen (asana’s) van belang als ook de ademtechnieken (pranayama) en meditatie.

We beoefenen houdingen om het lichaam ‘stil’ te maken, het lichaam als het ware te ‘vergeten’. Helemaal vrij van spanningen. Niks wat stoort of je aandacht trekt. Zo is pranayama voor de adem. Het brengt je in direct contact met de levensenergie, die overal is. Meditatie maakt de geest stil. En zo kunnen we de diepere lagen van ons ZELF ervaren.

De yoga-anatomie kent 5 lagen van de ‘zelf’: lichaam, adem, geest, wijsheid en ziel. In de yoga ga je van de grovere lagen naar de meer subtiele lagen toe, van buiten naar binnen. Lichaam, adem en geest worden door de buitenwereld be├»nvloed. Door de yogabeoefening maak je deze lagen minder gevoelig voor de invloeden van buitenaf en meer doorgankelijk voor de wijsheid en ziel om zich te kunnen uiten.

Tot aan de zomervakantie van 2019 kon er een aparte les bestaan waarin we in de vroege ochtend deze aspecten van yoga (pranayama en meditatie) beoefenden. Helaas konden we hier niet mee doorgaan vanwege het slopen van het Corpushuis in Groningen, waar de yogalocatie gevestigd zat. In de reguliere lessen zal beperkt aandacht besteed worden aan deze aspecten van yoga. Mogelijk volgen nog aparte workshops in 2019-2020.